• image111 slide

advertising

Press Release September 2012

Persbericht  September 2012

Spanje: deze zomer alvast nog herkenbaar.

Het was in voorjaar nog op één van onze nationale Belgische radiozenders: Spanje zou deze zomer niet meer te herkennen zijn.

Was er regen, wind en koude voorspelt in Spanje voor de zomer?

Neen, de voorspelling was: de toeristen zullen massaal wegblijven omwille van de economische situatie.

Maar wat blijkt, in augustus 2012 bezochten 7,9 miljoen buitenlanders Spanje. Dat is 5% meer dan dezelfde maand vorige jaar en... het Spaanse maand record tot nu toe.

Daar van kwamen er 214 992 uit Belgi√ę.

Is het dan al rozegeur en manenschijn? Neen. Als je de statistieken van de tewerkstelling bekijkt zie je dat ondanks het record aantal toeristen de dienstensector toch nog 2,9 % minder mensen te werk stelde dan vorig jaar.
Positief is dan weer dat de regio¬īs Murcia en Andalucia het veel beter deden dan de gemiddelde Spaanse provincie en respectievelijk maar een terugval kenden van 1,4 en 1,8 %. Alicante kreeg wel een stevige tik met een vermindering van de tewerkstelling van -3,6%.

Wat hebben wij zelf vastgesteld in ons dorpje aan de Mar Menor: de terrasjes en restaurants waren minder druk bezet maar ze waren allemaal open, hadden hun terras uitgebreid en hebben een veel langer seizoen dit jaar omdat de zomer al gestart is in mei en nu nog verder duurt. Je hoort de eigenaars dan zeker ook niet klagen.

En de Belg, die koopt dapper voort.

De prijzen zijn laag en in elke prijscatgorie zijn er wel koopjes te doen. We waagden ons aan een voorspelling van 2000 verkopen aan Belgen dit jaar en blijven daar nog steeds in geloven.

We zien 2 nieuwe soort klanten als gevolg van wat wij hier het Di Rupo-effect noemen.

Categorie nummer √©√©n betwijfelt of hij of zij nog aangenaam zal kunnen leven van het pensioen dat ze zullen ontvangen en wil daarom nu alvast in Spanje kopen om eventueel later hier te komen wonen omdat in Spanje de levensduurte nog steeds 30 tot 40 % onder die van Belgi√ę ligt. Categorie 2 is ondernemer en ziet voor zijn bedrijf geen toekomst meer in Belgi√ę omwille van de hoge loonlasten. De aankoop van een woning is dan de eerste stap om eventueel ook het bedrijf over te brengen. Deze klanten voorzien we dan naast betrouwbaar advies over vastgoed ook¬† met correcte informatie over de nodige wettelijke en fiscale verplichtingen in Spanje voor het opzetten van een bedrijf.

Aangekondigde BTW verhoging komt er.

We hadden het al aangekondigd maar nu is het een feit, de BTW op nieuwbouw gaat van 4 naar 10% op 1 januari 2013.

We verwachten dan ook van nu tot het einde van het jaar een ware stormloop.
Vanaf ongeveer 20 december valt het economische leven in Spanje geheel stil omwille van de Semana Santa, de week voor kerst. Alle banken- en notariskantoren zijn dan gesloten. Wij adviseren dan ook aan alle potenti√ęle kopers om vooral niet te wachten tot eind december om naar Spanje te komen maar hun reis nu te plannen en te boeken.

Bron INE, Ministerio de Industria, Energia y Turismo, en Azull

Perscontact : Marleen De Vijt +32 (0)477.236 642