• image111 slide

advertising

Persbericht - Spaanse huizenprijzen: dalen of stijgen?

Persbericht Azull Benelux Februari 2014
Spaanse huizenprijzen: dalen of stijgen?

Afhankelijk van de bron lees je dat de prijzen in Spanje gemiddeld met 30 tot 50% gedaald zijn.
Mensen vragen zich dan ook terecht af: gaan de prijzen nog dalen? Maw moeten we nu kopen of nog even wachten?

Eén ding is zeker: het is altijd oppassen geblazen met “gemiddelden” .
Gemiddeld kan er een daling zijn van bijvoorbeeld 30 % maar het is niet omdat de prijzen in bepaalde buitenwijken van Madrid dalen dat die van 1st lijn huizen en appartementen in dezelfde verhouding dalen of niet kunnen stijgen.
Woningprijzen worden nog altijd zeer sterk bepaald door de locatie waar ze zich bevinden en plaatselijke vraag en aanbod.

Experts zoals Jones Lang Lasalle en Knight Frank zijn het in hun meest recente rapporten alvast eens dat we nu het scharnierpunt bereikt hebben. Dalende prijzen liggen stilaan achter ons.
Ook La Caixa bank en Standard &Poors zijn van mening dat we vanaf half 2014 maar zeker in 2015 weer volop prijsstijgingen mogen verwacht.

Waarom mag je prijsstijgingen verwachten en waar?
We focussen vooral op de kustgebieden want dat blijft toch de plaats bij uitstek waar Belgen of Nederlanders willen kopen.

Voor de prijsstijgingen zijn er verschillende redenen.
EĂ©n daar van is dat de stock van kant en klaar woningen begint te dalen omdat de vraag terug aantrekt en omdat er nu al 3 jaar veel minder gebouwd wordt.
Vooral in de kuststreken aan de Costa Blanca Zuid en Murcia zijn de projectonwikkelaars weer volop aan het bouwen. Banco Sabadell alleen al heeft vandaag terug 60 projecten onder constructies.

Een andere reden is dat de vraag naar moderne en strakke woningen en appartementen momenteel het aanbod overtreft en daar wordt gretig op ingepikt.
75% van de Belgen en Nederlanders kiest vandaag voor een nieuwe, moderne en strakke woning. Hetzelfde geldt voor de Scandinaven, Nederlanders en Duitsers.
Waarom nieuw? De hoofdreden is toch wel dat de wetgeving qua duurzaamheid en kwaliteit de laatste jaaren scherp is bijgesteld en dat vertaalt zich in meer compacte, zuinige, goed geĂŻsoleerde woningen die wat betreft verbruik veel beter presteren dan de bestaande woningen die te koop worden aangeboden.
Wat betreft stijl verkiezen de meeste Belgen en Nederlanders villa´s en appartementen met grote terrassen, kamerbrede en hoge ramen voor een optimale lichtinval, open keukens en als het even kan een zuid-west oriëntatie. Als daar dan nog een groot infinity zwembad in een exotische tuin bij hoort, al dan niet privaat, zijn de meeste klanten onmiddellijk verkocht.
Traditionele Spaanse bouw is meestal met kleine, gebogen ramen, kleine terrassen en een zwembad volledig omringd met tegels of beton en op het noord-oosten gericht. Historisch willen de Spanjaarden hun woning zo koel mogelijk houden door de zon en bijgevolg warmte inval maximaal te beperken.

Wat besteedt de gemiddelde Belg of Nederlander?
Aan de Costa Blanca ongeveer 150 tot 160 000 Euro kosten in. Aan Costa del Sol is dat gemiddeld 100 000 Euro meer dus 250 000 Euro.
De kosten zijn in 2013 gemiddeld met 7% gestegen. Vandaag betaal je gemiddeld 14 % kosten. Dat is dan inclusief BTW(10% over gans Spanje) of transfertaks(variërend van regio tot regio 8% of meer), kosten van de Notaris, taksen en een advocaat.
In Spanje is die advocaat echt noodzakelijk omdat de notaris veel minder opzoekverplichtingen heeft dan een Belgische of Nederlandse Notatis. Na gaan of er een Hypotheek gevestigd is op het pand, of er schulden zijn bij de nutsmaatschappijen, is het pand en vergund enz zijn allemaal taken die een advocaat op zich neemt.

Jaarlijks moeten je rekenen op een bedrag van 2500 tot 3500 Euro wederkerende kosten.
Dat gaat dan om onroerendgoed belasting, plaatselijke belastingen, gemeenschappelijke kosten, aangifte van de personenbelasting, verzekering, vaste kosten nutsvoorzieningen enz.

Waarom kopen Belgen of Nederlanders?
Op de eerste plaats komt nog altijd de zon, gevolgd door een zoektocht naar meer levenskwaliteit en vandaag meer dan ooit als investering en een manier om hun zuur verdiende centen veilig te stellen

Auteur: Marleen De Vijt – Zaakvoerder Azull Benelux – +32 477 236 642
Wie is Azull? Azull is actief in de verkoop van woningen in Oost en Zuid Spanje aan Belgen en Nederlanders.
Ons kantoor vindt u in Herentals (B), Welvaartstraat 22 - WWW.AZULL.INFO